tisdag 4 april 2017

Muslimska moralpoliser - I natt jag drömde

Hur kan detta plötsligt bli en nyhet. Det har pågått länge. Också i Växjö. För några år sedan fick Regionteatern avbryta en föreställning i Lammhult. I Växjö vakar bröder över flickors skolgång och vem man träffar. Men Sveriges omfamnande av det mångkulturella har gjort många blinda för vad som händer.


Gick två mil igår i olika stadsdelar. I värmen.


Hade en besynnerlig dröm i natt. Jag vet inte om det var min idé eller att jag bara deltog.


Medborgarna tar över stan. 6 juli varje år. Civilsamhäller ordnar happenings i stadens parker och på offentliga platser. Folk lämnar villaträdgårdar och flerfamiljshus för att göra saker tillsammans.
Kubbtävlingar, grillfester, spontana musikframträdanden, installationer, lätta galenskaper och allt man kan komma på som ger gemyt, värme och gemenskap. Själv hade jag tänkt ett par musikinstallationer i stråket runt Växjösjön. Beatlesmusik i högtalare i några trädkronor.......
Eftersom jag försöker avhålla mig ifrån politiskt förslagställande på det lokala planet så skulle jag givetvis uppskatta om denna idé kunde bäras fram av någon annan......


Mexico city 20170404


Bo Frank