onsdag 11 oktober 2017

Kan vi ha en ljugande statsminister? Tack!

Inte sovit mycket  de senaste nätterna Hostat och hostat. Rejäl bondförkylning tror jag. Kanske tredje gången i år. Som kommunalråd, aldrig dålig,  delvis för att jag inte hade tid att känna efter. Plikten framför allt. Har klarat av några åtaganden dessa dagar. Men nu s k mysbyxor, ny Beatles T - shirt och stryker skjortor. Skall till Stockholm några dagar. Först mitt månadsmöte med SKL, så har fullmäktiges och revisonens presidium årligt studiebesök och fredag eftermiddag har jag ett möte kring mentorskap i politiken. SKL ville ha med mig på det också. Gott om tid att fördjupa i mig nya Beatlesbok tror jag. Läcker måltid för lilla hustrun som fyllde år igår.  Hustrun poserar i en nyinköpt mössa!  Finns ingen tacksammare person på denna jord för lite uppvaktning. Och då blir man extra glad. I detta förkylningselände. Fått ännu en inbjudan att prata miljö- och klimatfrågor. På en nationella konferens för borgmästare i Ukraina. Hade besynnerligt nog ett hål två och en halv dag i november. Har tackat ja. 25 år sedan jag var i Kiev. Stör mig på alla reportage i SmP där tingsrätter går på allt och frikänner folk i parti och minut. Sverige är ett gangsterland. Sant. Beväpnade människor med skottsäkra västar på begravningar  Malmö. Mitt parti har vaknat i alla frågor utom miljö. Äntligen vill vi tillåta anonyma vittnen. Annars går det inte att klara upp gangstermord. När Trump ljuger blir det rubriker i Public Service. Men inte när vår statsminister ljuger. Vilket bara uppmärksammas på SvD:s ledarsida. I söndags sa Lövén på TV att vi har sett till så att polisen lättare kan sätta upp kameror. Ivar Arpi visar att det är precis tvärtom. Och svårare blir det. Löfvén ljuger alltså. I Växjö fick kommunen betala en nyligen uppsatt kamera eftersom polisen inte hade pengar. Det var jag och Per Schöldberg som tog det beslutet för att ett år sedan. I Sverige är statsministern och regeringen slavar under myndigheter som har en egen agenda till stöd för kriminella. Så illa är det. Inte undra på polisers uppgivenhet. Poliser som vill det allra bästa och möter det ena hindret efter det andra i sitt arbete. Jag skulle inte stå ut en dag att vara polis.


Samtal i förgår från en kvinna med en missbrukande dotter som upplever att samhället inte existerar. Förfärligt att vara förälder och uppleva att man myndigheter bara hänvisar till varandra.
Barnpsyk som inte fungerat på 40 år, socialtjänst, skolkurator och polis som alla hänvisar till någon annan.


Skriver ofta att Växjöborna är världens bästa folkslag. Och nu tackar jag igen för förtroendet att ha blivit inkryssad i både stiftsfullmäktige och kyrkofullmäktige.


Min mor kom häromdagen med nåra skrivböcker från lågstadiet. Ordförståelse som gymnasister inte skulle klara av idag. Nu ser jag svart på vitt hur skolan förflackats. Såg skrönor och sådant jag skrivit som åttaåring. Dock kass på välskrivning, dålig motorik och dåligt bollsinne. Satt däremot som gjuten på hästryggen!  Och ränderna går inte ur. Gillar fortfarande Helgonet och poker. Har förresten  en första upplaga av Leslie Charteris. Saint Overboard.


Nu till tåget för en lyxig lässtund!




Bo Frank
Växjö 20171011