söndag 1 oktober 2017

Mohammed flaggar - summerar helgen....Beröm till SmP

En helg har gått. Nästan.  Fina stunder. Vad var bäst? Timmen med Zappa i fredags kväll var magisikt. Jodå, Frank Zappa var är en av mina favoriter. Inte bara för att han ogillade kommunister. Eller också Reagan för den delen. Han var ett musikaliskt geni, smågalen, en stark personlighet och en nyskapare. Med " vanlig fru" och barn, räntor och amorteringar!




Lejonet solade sig i de fösta strålarna från den uppåtgående solen. Lördag morgon. Tog tid att komma fram till polisen för att anmäla krossade skyltfönster på Klostergatan. Konstigt att ingen gjort det tidigare. Uppskattades av affärsinnehavaren! Stökade hemma. Till jobbet en stund. Med Chefen/Anna Tenje till DFF. Matchen kunde slutat 11 - 0. Men det blev bara 2 - 0. Hem och läste SvD. Helgens behållning. Bra artikel om den röda flumsynen på skolan där kunskap är något relativt som man själv får skaffa och förhålla sig till.  Tur att det finns bra lärare som tar plats i klassrummet och ger elever en struktur och en ordning för lärande. Det är ju då det funkar.


Kultur- och resesidor tar en bort i drömmarnas värld. Polisen tycks ha gjort ett bra jobb i Göteborg. Med mamma på konsert/balett på Konserthuset. Tengstrand är en virtuos. Men dansen, som min svärmor nr 1 kunde uttrycka sig på ett artigt sätt, det där förstår jag mig inte riktigt på. Hemma hade jag gjort gigantiska räkmackor med Fru T:s nobisdressing från Konsum. Denna dressing går till allt utom stekt fläsk. Och Öster gjorde väl sitt och absolut Lakers på denna s k superlördag. Det var spännande att gå förbi 4 krogar och se om Österfantasten Mohammed skulle ha den flaggan eller Lakers hissad idag. Det var Lakers! Han kanske bytte under dagen. Kanske borde ge honom en DFF flagga också!






Trevlig radiointervju med kardinal Arborelius. Läser om hur ryssar infiltrerar svenska media och får dem att skriva att Aurora är en krigsövning som tvingar de stackars ryssarna att upprusta.


Söndag morgon. Tidigt, tidigt runt sjöarna. Går förbi H&M. Deras modellar verkar må dåligt. Ser apatiska ut och trötta på livet? Vilket budskap vill man förmedla? Att ingen tar sig an detta och gör en analys!? Eller är det så att våra barn/barnbarn är så söndercurlade och håglösa att de känner igen sig i dessa foton? Blir på bättre humör när jag går förbi Stadium. Modellar som ser glada och lyckliga ut!


Lyssnar oftast på Golden Hits även om det är för mycket synt och annat skräp. Skrattade högt när jag hörde Sofia dansar go-go! Låten är bra och enkel. Livsbejakande. Dansk låt med text av Evert Ljusberg. Texten är extremt banal, begåvad och rolig! Folk som såg mig måste trott att det slagit över. Efter den kom den supersensuella Beast of Burden, gammal Stoneslåt, som Bette Midler gör bättre än stenarna. Som slutat rulla redan på 60-talet!


Ner till Blekinge. Klippte gräs. Tittade till. Mamma plockade några höstblommor. Nu eftermiddag. Vi har fått en ny partiledare. Min åttonde partiledare. Har således överlevt några. Ulf lyfts inte fram som en frälsare av media. Det gör man bara med de som inte är moderater. Kom att tänka på när Tage Erlander nyss blivit vald och blev inbjuden till Lunds Studentkår. De har ju haft alla - från honom till Puma of Sweden. Den sistnämnda vältalig.  En student tog ordet och sa, jag anser att statsministern är en nolla. Varpå Erlander svarade, det är ingen dålig utgångspunkt!


Hoppas kunna hämta hustrun på tåget ikväll. Gör middag för henne och mamma! I morgon fullt upp. Lennart Värmbys begravning. Rotarylunch.  Utländsk delegation. Gruppmöte med m i Växjö.


Och vi skriver redan oktober.


Lite bilder. Anna och jag/mig. ( Bra låt) Mamma och jag. Lejonet. Per T och en av dansarna. Bild från ett upprört hösthav taget från vår brygga i Blekinge.


PS Stör mig åter på att media accepterar både hos företag och polis bara att olika former av propagandachefer uttalar sig. De kallas kommunikatörer av olika slag. Finare ord. De ansvariga cheferna gömmer sig. Hur tänker media? Ser aldrig en debatt om detta! Hur skulle det funka om kommunalråd började skicka fram kommunikationsdirektörer och Gud vet vilka omskrivningar som finns för de som skall lägga bilden till rätta. Jag inser en sak. Att chefer och ansvariga i bland kan behöva avlasting för att sköta grunduppdraget. Men nu har det gått för långt! Och även i media lyser chefer med sin frånvaro! Lagom. Alla lika. Flum! Förr visste medborgarna namnet på polischefen, landshövdingen, chefredaktören, redaktionschefen, de olika företagarna och de som hade bra betalt för att styra och ställa. Och tog ansvar. Idag vet folk mest vem som är kommunalråd. Det personliga ansvaret har förflackats. Jag tar mig för pannan. Har aldrig behövt gömma mig som den som längst tid haft det yttarsta ansvaret för Växjö kommun!  Återupprätta det personliga ansvaret. I denna kändiskultur lyser makthavarna med sin frånvaror. Både inom den ofantliga statliga sektorn och inom näringslivet. Det finns en skillnad. Skall man ha nåt positivt får makthavare inom det privata uttala sig. I en kommun blir bara kommunalråd uppringda när nåt gått åt skogen!
Oj vad jag skulle vilja chefa för en tidning! DS


Hör på radio att det finns 60 professorer i socialt arbete i Sverige! Inte konstigt att det ser ut som det gör. 60 ytterligare för högre skatt och mer offentlig sektor!


Så beröm till SmP. Oj! Blev glad att se första sidan idag! Långvarig och ytterst seriös bevakning av DFF under lång tid!  Bra reportage om myndighetsflytten och Johan Persson visar att hans kompis Shekarabi levererar - det gjorde han f ö redan 1 maj 2016 i ett
tal i Kalmar. SmP visar också att den s k myndighet som skall till Växjö kanske inte skulle behövas överhuvudtaget! F ö kompenserar den inte alla polisjobb som lyfts bort från Växjö.


























Bo Frank
Växjö 20171001/02